Wydawnictwo Yellow Point Publications (dalej YPP) stosuje się do zasad etyki publikacji monografii naukowych zgodnej z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej COPE (COPE – Committee on Publication Ethics) (https://publicationethics.org) w celu przeciwdziałania nieuczciwym praktykom publikacyjnym.
W związku z tym wszystkie elementy procesu wydawniczego prowadzone są z zachowaniem zasad maksymalnej transparentności. Celem tych działań jest opublikowanie możliwie najlepszej pod kątem naukowym jak i typograficznym pracy naukowej.
Wydawnictwo powołuje radę naukową, która jest organem doradczym w współpracującym wraz z redakcją, pomagającym podjąć decyzje o przyjęciu tekstu do procesu wydawniczego jak i przy wskazywaniu recenzentów. Wydawnictwo pragnie tutaj zaznaczyć, że nie przesyła całych manuskryptów do wglądu członkom rady, a jedynie ogólny opis charakterystyki działa lub/też jego fragmenty (np. wprowadzenie lub podsumowanie) każdorazowo wybrane i zatwierdzone przez Autora.
Zgodnie z wymienionymi wyżej założeniami, wydawnictwo YPP przyjmuje następującą politykę wydawniczą:
O publikacji tekstu decyduje wyłącznie jego wartość naukowa, bez względu na pochodzenie, narodowość, wyznanie, płeć, orientację seksualną czy przekonania polityczne Autorów.
Przed akceptacją do przystąpienia do procesu wydawniczego zgłoszony manuskrypt jest weryfikowany pod kątem zgodności z zasadami etyki wydawniczej. Redakcja stosuje wszelkie dostępne środki w celu zapobiegania plagiatom, autoplagiatom, nadużyciom i publikacjom bazującym na fałszywych danych jak i przeciwdziała publikacji zbędnych/ zduplikowanych tekstów, a także procederów określanych jako ghostwriting i guest/gift autorship (prace pisane na zamówienie). W tym celu używa także programów antyplagiatowych. W przypadku uzasadnionych podejrzeń o nieuczciwe praktyki w dowolnym momencie procesu wydawniczego, jak również już po opublikowaniu tekstu, wydawnictwo zastrzega sobie prawo do rozwiązania umowy z autorem, a także podejmuje dalsze kroki zgodnie z wytycznymi sugerowanymi przez COPE.
Wszystkie teksty przyjęte do dalszego postępowania wydawniczego są odsyłane do recenzji (więcej w część o recenzjach).
Wydawnictwo decyduje, które teksty zostaną opublikowane. Przy przyjmowaniu tekstów do publikacji brane są pod uwagę opinie Rady Naukowej, recenzje dotyczące wartości naukowej pracy, rzetelności i oryginalności ujęcia problemu, przejrzystości wywodu, oraz istotnym wkładzie w rozwój nauki.
Nieopublikowane teksty nie mogą być bez pisemnej zgody autorów wykorzystywane przez pracowników wydawnictwa ani przez żadne inne osoby uczestniczące w procesie wydawniczym: m.in. jak recenzentów, redaktórów, tłumaczy jak i członków Rady Wydawnictwa itd.
Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerencji w manuskrypt w celu przygotowania jak najlepszego pod kątem merytorycznym jak i typograficznym tekstu. Redakcja zobowiązuję się w każdym jednym przypadku do współpracy nad wszelkimi poprawkami wspólnie z autorami i ma obowiązek upewnić się, że osoby mające wkład w powstanie publikacji akceptują jej kształt po redakcji naukowej.
Redakcja dba o spójność tekstów, a w przypadku dostrzeżonych błędów, publikuje korekty, erraty oraz sprostowania na stronie wydawnictwa.
Wydawca zapewnia poufność i bezpieczeństwo danych osobowych autorów oraz manuskryptu, tabel, wykresów jak i wszystkich pozostałych elementów graficznych itp.
Wydawca ma prawo wycofać publikację po jej wydaniu, jeżeli:
istnieją dowody świadczące o braku wiarygodności wyników badań i/lub fałszowaniu danych, jak również w przypadku popełnienia niezamierzonych błędów (np. błędy metodologiczne, błędy w obliczeniach);
praca nosi znamiona plagiatu bądź narusza zasady etyki wydawniczej.
każdy przypadek zostaje jasno omówiony w umowie wydawniczej z autorem.
Wydawnictwo w każdym przypadku wykrycia nieuczciwości naukowej poinformuje o zaistniałej sytuacji przełożonych Autora lub osobę odpowiedzialną za nadzór nad badaniami, a także opublikuje oświadczenie o wycofaniu publikacji. W przypadku plagiatu Redakcja poinformuje redaktora drugiego czasopisma, który został włączony w tę sprawę lub wydawcę splagiatowanej książki.
Autor zobowiązany jest do rzetelnego opisu wykonanych prac badawczych oraz obiektywnej interpretacji wyników. Prace powinny zawierać informacje umożliwiające identyfikację źródeł danych. Niezgodne z zasadami etyki wydawniczej prezentowanie i interpretowanie danych oraz wyników badań jest niedopuszczalne i skutkować może wycofaniem tekstu.
Autor zobowiązany jest wymienić w bibliografii załącznikowej publikacje, które zostały przez niego wykorzystane przy tworzeniu tekstu. Autor może zgłaszać do publikacji wyłącznie własne, oryginalne teksty. Wykorzystane w publikacji badania i/lub informacje innych naukowców powinny być oznaczone w sposób wskazujący, że jest to cytat. Plagiat czy fałszowanie danych są niedopuszczalne.
Autorzy zgłaszający do publikacji teksty wieloautorskie mają obowiązek ujawnić wkład poszczególnych autorów w jego powstanie (z podaniem afiliacji autorów oraz informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystanych przy tworzeniu tekstu). Hostwriting, guest authorship są przejawem nierzetelności naukowej i wszelkie wykryte ich przypadki powinny być demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów, takich jak instytucje zatrudniające autora, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych, itp.
https://publicationethics.org
https://www.palgrave.com/us/book-authors/your-career/early-career-researcher-hub/peer-review-process
https://wnus.edu.pl/ais/pl/page/1513293339
http://studiastrategiczne.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2014/12/PS_zasady_etyki.pdf
https://www.elsevier.com/editors/perk
https://academic.oup.com/journals/pages/authors/ethics
http://www.sbp.pl/wydawnictwa/zasady_etyki
Projekt i wykonanie infoBRAND.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Dane firmy:
Yellow Point Publications
Natalia Sawicka
ul. Nowowiejska 110/2
50-340 Wrocław
NIP: 611-26-00-889
REGON: 21150393
Dane firmy:
Yellow Point Publications
Natalia Sawicka
ul. Nowowiejska 110/2
50-340 Wrocław
NIP: 611-26-00-889
REGON: 21150393
Polityka prywatności.
Regulamin sklepu.
Reklamacje.
Projekt i wykonanie infoBRAND.
Wszystkie prawa zastrzeżone.